Nieprawidłowości szczęki: przyczyny, rodzaje i możliwości leczenia

Jeśli szczęka górna i dolna nie pasują do siebie prawidłowo, nie tylko żucie staje się trudneZęby również w dłuższej perspektywie cierpią z powodu anomalii szczęki. Obowiązuje następująca zasada: im wcześniej zostanie wykryta niewspółosiowość, tym łatwiej będzie ją skorygować. Wyjaśnimy Ci przyczyny najczęstszych wad szczęki i możliwości ich leczenie.

Najważniejsze informacje w skrócie

• Nieprawidłowe ustawienie szczęk może być spowodowane złymi nawykami ssania lub próchnicą zębów u dzieci.
  • W większości przypadków górna lub dolna szczęka jest za mocna lub za słaba.
  • Terapia Alignerem to obecnie niewidoczna alternatywa dla tradycyjnego aparatu ortodontycznego.

Przyczyny anomalii szczęki

Rozwój wad szczęki wynika z czynników genetycznych. Jeśli jako rodzic cierpiałeś już z powodu nieprawidłowego ustawienia szczęki, u Twoich dzieci występuje zwiększone ryzyko wystąpienia anomalii szczęki. Ale czynniki zewnętrzne mają wpływ również na prawidłowy rozwój górnej i żuchwy. Następujące zachowania i zdarzenia zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia anomalii szczęki:

• Ssanie kciuka
  • Złe nawyki ssania
  • Próchnica zębów we wczesnym dzieciństwie
  • Przedwczesna utrata zębów mlecznych
  • Niedobór witamin
  • Częste oddychanie przez usta

Istnieją tego typu nieprawidłowości szczęki

W zależności od tego, która część szczęki jest za duża, czy za mała, skierowana do przodu lub do tyłu przesunięta, rozróżnia się różne typy niewspółosiowości szczęk. Poniżej pokrótce przedstawimy najczęstsze anomalie szczęki.

Zgryz

W przypadku nagryzu, zwanego także prognatyzmem, górna szczęka wystaje. Odległość między dolnymi i górnymi siekaczami jest wówczas większa niż zwykle 2 mm, co utrudnia zgryzanie. Przyczyną zgryzu górnego może być zbyt duża szczęka górna lub zbyt mała szczęka dolna r być.

Zgryz

Zgryz dolny jest również nazywany zgryzem dolnym żuchwy lub potomstwem. Tutaj dolna szczęka wystaje dalej niż górna szczęka. W rezultacie dolne siekacze nie znajdują się z tyłu, ale przed górnym siekacze. Przyczyną prognatyzmu może być zbyt duża lub zbyt długa żuchwa lub opóźniony wzrost górnej szczęki.

Zgryz krzyżowany

Podczas zgryzu krzyżowego powierzchnie żujące zębów nie stykają się prawidłowo. Ten problem występuje, gdy zęby w górnej szczęce są zbyt głęboko wysunięte lub zęby w szczęce dolnej są zbyt wysunięte dalekopo obu stronach (jednostronny zgryz krzyżowy), jak i po jednej stronie stój. Problem może występować zarówno

Zgryz otwarty

W przypadku zgryzu otwartego podczas gryzienia w dół pomiędzy górnymi i dolnymi siekaczami występuje przerwa . Ta nieprawidłowość jest często spowodowana zbyt długim używaniem smoczka lub ssaniem kciuka. Nie tylko utrudnia to jedzenie i żucie, ale często powoduje także seplenienie.

Prognacja i retrognacja

W ortodoncji prognatyzm odnosi się do szczęki, która jest zbyt duża, a retrognacja do szczęki, która jest za mały.

Możliwości leczenia nieprawidłowości szczęki

Im wcześniej zostanie wykryta niewspółosiowość szczęki, tym zazwyczaj łatwiej i szybciej można ją skorygować. Dlatego regularne wizyty kontrolne u dentysty są ważne nie tylko dla dorosłych, ale szczególnie dla dzieci. W większości przypadków stosuje się aparaty luźne lub stałe, aby przywrócić szczękom prawidłowe położenie i położenie.

Od kilku lat terapia nakładkowa z użyciem przezroczystych szyn plastikowych stanowi niewidoczną i łatwą w użyciu alternatywę, zwłaszcza w przypadku korekcji drobnych anomalie szczęki. Jednak w przypadku poważnych niewspółosiowości interwencja chirurgiczna może być konieczna. Jako dentysta w Szczecinie , w klinice Agnieszki Kalinowskiej, chętnie doradzimy Państwu kompleksowo na temat różnych opcji i pokierujemy na dalsze leczenie.