Mam spuchnięte dziąsła. Dlaczego to może być przyczyną?

Czy od kilku dni masz zaczerwienione, opuchnięte dziąsła i łatwo krwawią? Obrzęk dziąseł to schorzenie jamy ustnej, które może powodować dyskomfort, taki jak podrażnienie, pieczenie, nieświeży oddech, a nawet ból.

W takiej sytuacji najlepiej udać się do zaufanego dentysty, gdyż mogą to być objawy choroby przyzębia wymagające leczenia. Na pierwszy rzut oka zapalenie dziąseł może nie mieć żadnego znaczenia, jednak aby zastosować najwłaściwsze leczenie, konieczne jest ustalenie przyczyny.

Przyczyny obrzęku dziąseł

ZŁA HIGIENA UST

Nieprawidłowe czyszczenie zębów sprzyja tworzeniu się płytki nazębnej i kamienia nazębnego , powodując stany zapalne dziąseł i inne choroby przyzębia.

SPOŻYCIE LEKÓW

Istnieją pewne metody leczenia , które mogą powodować zapalenie dziąseł . Jeśli zauważysz ten stan po zażyciu leku, skonsultuj się z ulotką dołączoną do opakowania i swoim lekarzem lub dentystą.

REAKCJA NA PASTA DO ZĘBÓW LUB PŁYN DO MYCIA ZĘBÓW

Jeśli niedawno zmieniłeś pastę do zębów lub płukankę do zębów i zauważyłeś, że od tego czasu Twoje dziąsła spuchły, możesz mieć na nie nadwrażliwość lub alergię. Spróbuj zmienić na inny.

STOSOWANIE APARATÓW ORTODONTYCZNYCH

Aparat ortodontyczny w jamie ustnej może również podrażniać dziąsła w wyniku ciągłego pocierania lub utrudniania codziennej higieny jamy ustnej. Aby tego uniknąć, szczotkuj mniej agresywnie i bardzo rygorystycznie wykonuj codzienne czyszczenie jamy ustnej.

ZMIANY HORMONALNE

Zmiany hormonalne mogą powodować zapalenie dziąseł , dlatego jest to częstsza przypadłość kobiet. Podkreślają momenty cyklu miesiączkowego, dojrzewania, ciąży i okresu po ciąży.

ZŁE ŻYWIENIE

Czasami niedobory żywieniowe mogą powodować zapalenie dziąseł. Aby rozwiązać ten problem, zaleca się modyfikację diety i stosowanie bardziej zbilansowanej diety.

Jakie mogą być konsekwencje opuchniętych dziąseł?

ZAPALENIE DZIĄSEŁ

Zapalenie dziąseł to choroba przyzębia spowodowana tworzeniem się złogów kamienia nazębnego , które nie są usuwane podczas codziennego szczotkowania.

Głównymi objawami zapalenia dziąseł są stany zapalne, zaczerwienienie i podrażnienie dziąseł, krwawienie podczas codziennego szczotkowania oraz nieświeży oddech lub nieprzyjemny smak w ustach.

Choroba ta jest odwracalna , dlatego wskazane jest jak najszybsze udanie się do dentysty w celu przeprowadzenia profesjonalnej higieny jamy ustnej i usunięcia powstałych problemów.

ZAPALENIE OZĘBNEJ

Zapalenie przyzębia jest najpoważniejszą fazą zapalenia dziąseł. Nagromadzenie kamienia nazębnego doprowadzi do powstania większych kieszonek przyzębnych pomiędzy dziąsłem a zębem, w których gromadzi się coraz więcej bakterii.

Bakterie te stopniowo niszczą kości, dziąsła i tkanki, potencjalnie powodując utratę zębów .

Jeśli przyczyna stanu zapalnego jest powikłaniem związanym z implantem stomatologicznym, objaw ten może ostrzegać o możliwym odrzuceniu implantu . W przypadku nieprawidłowości w wyglądzie tkanek jamy ustnej ważne jest, aby nie dopuścić do ich przeminięcia lub unormować sytuację.

Zdrowe dziąsła są postrzegane jako bladoróżowe, pozbawione stanu zapalnego i krwawienia oraz wyglądające na nawilżone.

Wskazówki, jak zapobiegać obrzękom dziąseł

• Utrzymuj zęby w czystości. Delikatnie szczotkuj zęby po każdym posiłku przez około 3 minuty i nitkuj ​​przynajmniej raz dziennie.
  • Popraw swoje nawyki . Ogranicz spożycie tytoniu i alkoholu.
  • Pij dużo wody . W ten sposób pomagasz wyeliminować resztki jedzenia i bakterie powodujące powstawanie płytki nazębnej.
  • Zachowaj zbilansowaną dietę i ogranicz produkty zawierające cukier.
  • Regularnie odwiedzaj swojego dentystę. Dzięki temu będziesz mieć możliwość częstszego wykonywania profesjonalnych przeglądów i czyszczenia zębów.

Czy masz spuchnięte dziąsła? Możesz to zrobić w domu, aby zmniejszyć stan zapalny przed pójściem do lekarza.

Ważne jest, aby w przypadku zauważenia obrzęku dziąseł zgłosić się na konsultację, aby specjalista mógł ocenić stan zdrowia jamy ustnej.

W okresie pomiędzy wizytami możesz zastosować się do poniższych wskazówek, aby zmniejszyć zapalenie dziąseł w domu:

1. Wyeliminuj palenie tytoniu i alkohol . Obydwa zawierają składniki aktywne, które uszkadzają i podrażniają tkanki miękkie w jamie ustnej.
  2. Nie stosować płynów do płukania jamy ustnej zawierających alkohol i nie zmniejszać liczby codziennych zabiegów higieny jamy ustnej. Czyść zęby i dziąsła po każdym posiłku.
  3. Utrzymuj nawodnienie . Dobry poziom nawodnienia pomaga wytworzyć optymalną ilość śliny. Ślina stanowi naturalną barierę ograniczającą działanie bakterii i szkodliwych czynników na zęby i dziąsła.

Możemy przyjąć Cię w naszej klinice dentystycznej A.Kalinowska w Szczecinie. Obrzęk dziąseł może być objawem poważnych schorzeń jamy ustnej . Nie czekaj aż stan Twojej jamy ustnej się pogorszy i oddaj się w ręce profesjonalistów. Zadzwoń do nas!