Krwawienie dziąseł w czasie ciąży

Ciąża to etap, któremu towarzyszą zmiany w organizmie, a także w zdrowiu jamy ustnej. Jednym z najczęstszych problemów stomatologicznych w czasie ciąży jest krwawienie dziąseł. Nasi eksperci periodontolodzy zalecają, aby w czasie ciąży zwracać szczególną uwagę na jamę ustną, ponieważ będzie to korzystne nie tylko dla dziąseł i zębów, ale także dla ogólnego samopoczucia i zdrowego rozwoju dziecka.

Dlaczego dziąsła krwawią w czasie ciąży?

Krwawienie dziąseł w czasie ciąży, zwane także ciążowym zapaleniem dziąseł, pojawia się w wyniku zmian hormonalnych zachodzących w tym okresie. W czasie ciąży poziom hormonów, takich jak estrogen i progesteron, znacznie wzrasta, przez co dziąsła są bardziej podatne na stany zapalne i krwawienie.

Wskazówki, jak unikać krwawienia z dziąseł w czasie ciąży

Ciążowe zapalenie dziąseł może nie tylko powodować dyskomfort, ale może również zwiększać ryzyko powikłań ciąży . Niektóre badania pokazują, że choroby przyzębia mogą wiązać się ze zwiększonym ryzykiem przedwczesnego porodu i urodzenia dziecka z mniejszą niż zwykle masą ciała .

Dlatego zalecamy przestrzeganie następujących wskazówek:

• Szczotkowanie i nitkowanie. Ważne jest, aby myć zęby po każdym posiłku pastą z fluorem. Ponadto codzienne stosowanie nici dentystycznej i innych przyrządów do higieny międzyzębowej pomaga wyeliminować płytkę nazębną i bakterie gromadzące się pomiędzy zębami i wzdłuż linii dziąseł, zapobiegając krwawieniu dziąseł w czasie ciąży.
  • Okresowe wizyty u dentysty. Umów się na wizytę, gdy tylko dowiesz się, że jesteś w ciąży lub jesteś w pierwszym trymestrze ciąży. Informując nas o swoim stanie, możemy podjąć niezbędne środki ostrożności, aby uniknąć krwawienia dziąseł w czasie ciąży, a także pojawienia się innego rodzaju patologii. Dzięki pełnemu badaniu stomatologicznemu i profesjonalnemu czyszczeniu możemy utrzymać Twoje dziąsła i zęby w dobrej kondycji, zapobiegając krwawieniu dziąseł w czasie ciąży.
  • Utrzymuj zdrową dietę. Zrównoważona, bogata w składniki odżywcze dieta jest korzystna zarówno dla ogólnego stanu zdrowia, jak i zdrowia jamy ustnej. Upewnij się, że dostarczasz wystarczającą ilość witaminy C i wapnia, aby utrzymać zdrowe dziąsła i uniknąć ryzyka krwawienia dziąseł w czasie ciąży.
  • Kontroluj swoje pragnienia. W czasie ciąży często pojawia się zachcianka, należy jednak ograniczyć spożycie pokarmów bogatych w cukier, ponieważ mogą one zwiększać ryzyko krwawienia dziąseł i pojawienia się próchnicy.
  • Nie zwlekaj z leczeniem stomatologicznym. Jeśli potrzebujesz leczenia stomatologicznego, nie odkładaj go na okres po ciąży (o ile jest to możliwe). Ważne jest, aby w okresie ciąży dbać o zdrową jamę ustną, aby nie zagrażała ona ogólnemu zdrowiu Twojemu i dziecka.

Chociaż krwawienie z dziąseł w czasie ciąży jest zjawiskiem powszechnym, nie należy go ignorować. Jeśli wystąpią u Ciebie nadmierne lub uporczywe krwawienia, nie wahaj się odwiedzić naszej kliniki stomatologicznej w Szczecinie, aby uzyskać diagnozę i leczenie odpowiednie do Twojej sytuacji.