Czym jest kamień nazębny i jakie są jego przyczyny?

Kamień nazębny stał się głównym zagrożeniem dla zębów osób, które nie przestrzegają właściwej higieny, jednak wiele osób bagatelizuje ten problem. Bądź na bieżąco z tym, czym jest kamień nazębny i jakie są jego przyczyny .

Jako specjaliści zajmujący się higieną jamy ustnej pomożemy Ci zrozumieć wszystko na temat kamienia nazębnego i jego wpływu na zęby.

Co to jest kamień nazębny lub kamień nazębny?

Kamień nazębny lub kamień nazębny to nagromadzenie płytki bakteryjnej na powierzchni zębów, a nawet na dziąsłach. Jest to proces zwapnienia i mineralizacji płytki nazębnej.

Przylegają do nich ślina, wapń i różne bakterie, wywołując kolejną serię schorzeń stomatologicznych, które zagrażają zdrowiu jamy ustnej.

Kamień nazębny, jakie są najczęstsze przyczyny?

Generalnie główną przyczyną kamienia nazębnego jest zła higiena jamy ustnej, ale trzeba poznać wszystkie przyczyny, a są to:

• Nagromadzenie resztek jedzenia, które przylegają do zębów po każdym posiłku.
  • Bakterie, które mieszają się z resztkami jedzenia, śliną i zastygają na powierzchni zębów.
  • Złe nawyki żywieniowe, jeśli częściej spożywasz żywność o dużej zawartości cukru, wino, napoje gazowane, a nawet nawyki takie jak palenie . Dzieje się tak dlatego, że pomagają zmieniać pH śliny.
  • Wiek może sprawić, że będziesz bardziej podatny na kamień nazębny.

Źródłem kamienia nazębnego może być również używanie niewłaściwych narzędzi do mycia zębów. Na przykład, jeśli nie usuniesz resztek jedzenia za pomocą szczoteczki międzyzębowej, będziesz bardziej podatny na tę przypadłość.

Jak klasyfikuje się kamień nazębny?

Istnieją różne rodzaje kamienia nazębnego , a konkretnie dwa:

1. Kamień naddziąsłowy: to kamień nazębny, który zwykle pojawia się na powierzchni zębów i dziąsłach.
  2. Kamień poddziąsłowy: odnosi się do rodzaju kamienia nazębnego, który gromadzi się w części poniżej dziąseł, jego główną cechą jest tworzenie kieszonek przyzębnych.

Jakie choroby zębów mogą wystąpić z powodu kamienia nazębnego?

W wyniku odkładania się kamienia nazębnego może rozwinąć się wiele schorzeń zębów, w tym:

Zapalenie dziąseł

Kiedy osadza się kamień nazębny i nie podejmujesz działań, aby go usunąć z zębów, narażasz się na stan zapalny dziąseł, powodujący bardziej złożone schorzenia, takie jak zapalenie dziąseł.

A w najbardziej skomplikowanych przypadkach spowodują problemy z recesją dziąseł , a nawet zapalenie przyzębia, które doprowadzi do utraty zębów.

Ubytki

Kamień nazębny i płytka nazębna osłabią szkliwo zębów, czego skutkiem będą ubytki . Jedna z najczęstszych chorób zębów , która, jeśli nie zostanie wyleczona na czas, doprowadzi do poważniejszych problemów.

Utrata zębów

Jeżeli ząb ulegnie nadmiernemu zniszczeniu, dentysta będzie musiał przystąpić do jego ekstrakcji.

Więcej konsekwencji kamienia nazębnego

Oprócz chorób zębów, o których wspominaliśmy, innymi konsekwencjami kamienia nazębnego są:

• Uszkodzenie struktury zębów lub przyzębia.
  • Utrata zębów.
  • Zły oddech.

Jakie jest najskuteczniejsze leczenie kamienia nazębnego i kamienia nazębnego?

Idealnie byłoby zachować prawidłowe nawyki higieny jamy ustnej , jednak gdy kamień nazębny już odłożył się i stwardniał na powierzchni zębów, należy udać się do dentysty.

• Czyszczenie zębów to jeden z najskuteczniejszych sposobów usuwania kamienia nazębnego.
  • Czyszczenia te nie powodują dyskomfortu, są bezbolesne, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to kamień poddziąsłowy, gdyż wymagane będzie głębsze oczyszczenie, co wymaga zastosowania znieczulenia miejscowego.

Zasadniczo wykonuje się dwa zabiegi.

1. Profilaktyka, czyli w istocie czyszczenie zębów, którego celem jest wyeliminowanie bakterii nagromadzonych na zębach.
  2. W leczeniu zapalenia przyzębia przeprowadza się skaling i planowanie korzeni, zwane także łyżeczkowaniem zębów. Usuwa kamień nazębny z powierzchni zębów oraz spod linii dziąseł.

Jakie środki mogę zastosować, aby zapobiec tworzeniu się kamienia nazębnego?

Zapobiegaj pogorszeniu się stanu zdrowia swoich zębów, podejmuj środki zapobiegawcze, aby zmniejszyć gromadzenie się kamienia nazębnego , a niektóre z nich mogą Ci pomóc:

• Stosuj odpowiednie techniki szczotkowania i poświęć zębom wystarczającą ilość czasu na rutynową higienę jamy ustnej. Oprócz szczoteczki używaj narzędzi takich jak nić dentystyczna, szczoteczka międzyzębowa i płyn do płukania jamy ustnej.
  • Regularnie odwiedzaj dentystę w celu ogólnego przeglądu stanu zębów.
  • Dbaj o to, co jesz, ograniczaj spożycie głównie produktów zawierających cukier.
  • Redukuje wady takie jak palenie.

Jeśli odczuwasz zapalenie dziąseł , zaczerwienienie, krwawienie, nieświeży oddech, ból zębów, powinieneś udać się do dentysty na ogólne badanie kontrolne.